Na prodloužení dosahu trolejbusové dopravy by město mohlo čerpat dotaci sto milionů. Vyskytla se totiž šance získat peníze z evropských dotací z Operačního programu doprava. „Byla by škoda tuto dotaci nevyužít,“ uvedl mluvčí radnice Radek Tulis. Byl tak oprášen projekt z roku 1985, který s trolejbusovou dopravou do Bedřichova počítal. Tehdy ale nikdo netušil, že na okraji města v Pávově vyroste průmyslová zóna zaměstnávající tisíce lidí.

Radní měli na stole tři varianty. Jedna možnost byla vést trolejové vedení od kruhového objezdu u Kauflandu přes Sokolovskou a Kollárovu ulici až k hlavnímu vlakovému nádraží. Další možnost byla, aby trolejbusy jezdily ulicí 5. května, přes Slavíčkovu a zpět. Třetí možná trasa vedla z Bedřichova na točnu u podniků Bosch Diesel a Automotive Lighting v Pávově.

Radní vybrali variantu číslo tři. Konkrétně se jedná o výstavbu trolejového vedení od kruhového objezdu u Kauflandu Sokolovskou ulicí přes Královský vršek do Bedřichova a po Pávovské ulici až do zmíněné průmyslové zóny. Nedá se ale říct, že by první dvě varianty byly smeteny ze stolu. „Zbylé dvě varianty jsou skryté v této jedné, trať pouze nebude odbočovat k vlakovému nádraží,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Vratislav Výborný (ČSSD).

Záměr ještě projedná jihlavské zastupitelstvo příští týden. V případě odsouhlasení může začít administrativní příprava. Samotná výstavba však bude zahájena nejdříve příští rok. „Letos určitě nezačneme,“ potvrdil Tulis. Podstatné je v tomto případě datum dokončení, které by mělo kvůli čerpání dotací být nejpozději v roce 2020, a to by bylo možné stihnout.

Trolejbusovou dopravu uvítají tisíce zaměstnanců firem v pávovské průmyslové zóně, ale rovněž v oblasti Bedřichova. Společnost Bosch Diesel je plánům nakloněná, zatím je však předčasné hovořit o zapojení této firmy do prodloužení trolejbusové sítě. Úplně stranou ale stát nebude, už jen proto, že konečná zastávka by měla být v areálu firmy. Dopravní podnik města Jihlavy počítá s tím, že bude o trolejbusy v době skončení směny enormní zájem, na linku mohou vyjet i dva vozy těsně za sebou.

Součástí plánu je také pořídit nový typ trolejbusů. Takzvané parciální trolejbusy disponují baterií, která se za jízdy dobíjí. Díky ní jsou pak schopny ujet minimálně deset kilometrů bez trolejového vedení. Mohly by tak zajíždět až do nejsevernější části krajského města, a to do Antonínova Dolu. Potenciálně ušetřené provozní náklady při použití parciálních trolejbusů by oproti autobusům byly přes milion a půl korun ročně.

Po nedávném zprovoznění trolejbusového úseku ve Vrchlického ulici se jedná o další impuls pro trolejbusovou dopravu v krajském městě. Ačkoliv jsou pořizovací náklady vyšší, v následujících provozních nákladech jsou tyto vozy výhodnější než autobusy. „Trolejbusová doprava je o polovinu levnější než autobusová. Navíc je ekologičtější a tišší,“ potvrdil Tulis.

Trolejbusy v Jihlavě aktuálně ujedou třiapadesát procent z celkové vzdálenosti ujeté všemi vozy MHD. Zároveň přepravují třiašedesát procent cestujících v rámci MHD. Jihlava je jedním z mála českých měst, kde má elektrická trakce převahu nad autobusy.