Trolejbusy a městské autobusy by tak měly být rychlejší, což by je mělo u cestujících zvýhodnit proti osobním autům. Na projekt za 24 milionů korun se město pokusí sehnat evropskou dotaci. Uskutečnit by se mohl během následujících dvou let. Předložení žádosti o dotaci do Regionálního operačního programu již schválilo městské zastupitelstvo.

Podle ředitele městského dopravního podniku Josefa Vilíma je regulace křižovatek kvůli úzkým ulicím v centru jedinou možností, jak upřednostnit MHD. „Jihlava je historické město, kde není možné dělat preferenci veřejné dopravy tím, že by se udělaly vyhrazené pruhy," vysvětlil. Díky novému systému by měli řidiči městských autobusů a trolejbusů větší šanci dodržovat jízdní řád. „V některých časových pásmech dochází k přetížení křižovatek individuálním provozem a my nabíráme nepříjemná zpoždění," řekl ředitel.

Systémy zajišťujícími preferenci dopravy budou podle projektu vybaveny všechny světelné křižovatky ve městě. Odpovídající vybavení musí dostat také všech více než šest desítek vozidel MHD. Projekt se týká i úprav přechodů.

S podporou Unie se už v minulých letech podstatně zlepšily podmínky pro cestující v jihlavské MHD. Díky modernizaci vozového parku má bezbariérové vstupy všech 32 trolejbusů i většina městských autobusů. Pro potřeby lidí s horší pohyblivostí byla upravena část zastávek. Loni městské autobusy a trolejbusy přepravily přes 13,7 milionu cestujících.