Když se chce dostat jihlavská důchodkyně Anežka Valentová trolejbusem na Dům zdraví, musí přesedat na Masarykově náměstí. Bydlí totiž v části města zvané Slunce a přímé spojení s nejvýznamnějším zdravotním střediskem v Jihlavě nemá. To se ale zřejmě příští rok změní. Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) chystá větší změny.

V Jihlavě má být obnovena trolejbusová linka D, která ale bude jezdit po jiné trase než 
v minulosti. Nová trasa má vést od dopravního podniku přes centrum, dále Seifertovou ulicí až k Domu zdraví. „To víte, že se mi to líbí, bude to pro mě jednodušší. Na polikliniku jezdím často, mám velké problémy s očima, takže to pro mě bude ulehčení," řekla v úterý Anežka Valentová.

DPMJ začal změny v trasách trolejbusů řešit kvůli tomu, že příští rok bude v ulici Vrchlického dokončeno trolejové vedení. „Návrh spočívá v tom, že odstraníme náš největší problém, a to je vedení trolejbusových linek B a B1. Je nestandardní, tvoří osmičku, a pokud přijede někdo mimojihlavský, dost špatně to chápe," přiblížil ředitel DPMJ Josef Vilím.

„Béjednička" zmizí

Podle plánu DPMJ by tedy měla zůstat linka B, která už nebude polookružní a její trasa bude mít standardně dvě konečné. Linka B1 by už nejezdila. „Abychom mohli přesně popsat novou trasu linky, navrhujeme nové názvy zastávek v oblasti Horního Kosova na ulici Vrchlického, a to je Zátopkova, Zimní 
a u železničního přejezdu ve Starých Horách by se zastávka jmenovala Staré Hory," dodal Vilím. Linka B by pak jezdila nově ze Starých Hor kolem nemocnice přes centrum a Březinky na hlavní nádraží.

Z vedení nové trasy linky B je tedy zřejmé, že je nutné zajistit, aby trolejbusy zajížděly také do oblasti ulic U Hřbitova, Žižkova a Seifertova. Právě tam má jezdit linka D. „Důležitým faktorem, proč jsme zvolili trasu linky D z oblasti ulice Brtnická, je fakt, že evidujeme historicky neustále opakované požadavky na zajištění přímého spojení 
k Domu zdraví a zpět bez přestupů," řekl Vilím.

Tato varianta nabízí i možnost zavedení linky D k dopravnímu terminálu, který má vzniknout u městského nádraží, a tím zajistit přímé spojení jak k Domu zdraví, tak také přímé spojení do centra města s přestupem na další autobusové a trolejbusové linky.

„Často je také kritizovaná skutečnost, že dosavadní celodenní interval na lince A třináct minut je pro část Jihlavy z oblasti Slunce nedostatečný. Zavedením této nové linky by se interval zkrátil na 6,5 minuty," dodal Vilím. Podle něj tento návrh DPMJ již předal městu, dopravní komise ho měla odsouhlasit.

„Můžeme ale vyzvat všechny čtenáře, pokud by je napadlo nějaké lepší řešení, určitě bychom ho uvítali. Je to zatím jenom návrh, nic není  definitivní," dodal Vilím. Návrh DPMJ zpracoval v květnu tohoto roku. Návrh nového vedení dvou trolejbusových linek bude podle ekonomické kalkulace znamenat nárůst provozních nákladů přibližně o 2,3 milionu za rok. Vše by mělo být hotové na konci příštího roku.

V souvislosti s úpravou vedení linky B, zrušením linky B1 a zavedením linky D by se trasy trolejbusových linek A, C a E měnit neměly.

Linka D už v Jihlavě dříve jezdila. V čase se její trasa měnila. Při jejím posledním provozu byly ve městě dokonce linky D a D1, které byly protisměrné a okružní. Spojovaly Dům zdraví, centrum města, Březinky a kolem Domu kultury vedly zpět k Domu zdraví. Právě u Domu zdraví měly obě linky svou konečnou.