V ICOMU nyní pracuje přibližně 1 350 řidičů autobusů a kamionů, kteří každoročně převezou miliony cestujících. Přesto ale ve firmě řeší chybějící pracovní sílu, stejně jako další tuzemští zaměstnavatelé. „V Česku chybí zhruba patnáct tisíc řidičů. U nás pracuje necelých sto šoférů z Ukrajiny,“ uvedl Kratochvíl.
Snahou vedení společnosti je vytvářet vhodné podmínky i mimo pracovní dobu. „Když člověka umístíte do kulturního prostředí, začne se chovat i myslet jinak. Od jiných zaměstnavatelů slýchám stížnosti o tom, jak se Ukrajinci neumí chovat. Když jich ale nechají čtyřicet v jednom prostoru, nemohou se tomu divit,“ zhodnotil Kratochvíl.
Podobným situacím se představitelé dopravního podniku snaží předcházet vybudováním ubytoven či jednopokojových bytů, jejichž podoba a vybavení je ve všech městech, kde řidiči bydlí, totožná. „Stejná je dokonce i čistota. Pokud si šoféři neudržují pořádek sami, pozveme uklízecí firmu, její práci si ale musí zaplatit. To je čistotnosti naučilo,“ poukázal Kratochvíl.
Kromě prostředí ICOM ukrajinským zaměstnancům zajišťuje mimo jiné i výuku češtiny. „Řidiči mají také možnost přivést si manželku či přítelkyni, kterým můžeme poskytnout práci,“ doplnil člen vedení ICOM transport Jan Varhaník s tím, že pět nebo šest řidičů už této nabídky využilo. Ženy tak mohou například usednout za volant autobusu.