Díky preferenci MHD by už od roku 2014 měli cestující v autobusech či trolejbusech trávit méně času čekáním v dopravních kolonách a tedy i na cestách po městě. Vůz blížící se ke křižovatce vysílá v určitém bodu signál do řadiče světelné signalizace. Za křižovatkou pak zase pošle odhlašovací radiový signál. „K lokalizaci vozidel před a za křižovatkou se využívá systému GPS,“ dodal ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.

„Systém preference funguje v Jihlavě tak, že vozidlo MHD zpravidla v nejbližší zastávce před následujícím semaforem vyšle informaci o lince a zpoždění do řadiče, který vyhodnotí, zda bude vozidlu MHD přidělena preference či nikoli a odešle informaci zpět. Řidiči se na dotykovém terminálu v případě udělení preference zobrazí zeleně podbarvený název zastávky, v opačném případě je zastávka podbarvena červeně,“ popsala celý systém Aneta Hrdličková z jihlavské radnice. „Díky systému preference a jeho kombinaci s BUS pruhy se podařilo na trolejbusových linkách zkrátit jízdní doby,“ připomněla Hrdličková.

Již rok pak mohou na dvaceti nejvytíženějších zastávkách cestující využívat inteligentní zastávky. Systém po vyladění „dětských nemocí“ nyní ukazuje, za jak dlouho spoj přijede v reálném čase, zohledňuje tedy i možné zpoždění. LED obrazovka navíc umožňuje komunikaci s lidmi na zastávce prostřednictvím krátkých zpráv. Data ze systému preference pak čerpají nejen zastávky, ale i aplikace pro smartphony. „Dá se tedy říci, že pokud má cestující chytrý telefon s datovým tarifem, tak je pro něho každá zastávka chytrá,“ uvedla Hrdličková.

Další „chytrá“ řešení v MHD se pak plánují v blízké budoucnosti. „Připravujeme upgrade odbavovacího systému, který obsahuje e-shop pro obsluhu Jihlavské karty, akceptaci platebních karet na předprodejním místě a při platbě jízdného ve vozech MHD,“ prozradil Rovner.

Stranou nezůstávají ani ti, kteří se po městě pohybují osobními auty. V současné době se zvažuje, zda se bude projekt naváděcího parkovacího systému realizovat, přičemž se posuzují přínosy a náklady tohoto systému. V Cityparku už přitom probíhá osazování moderních navigačních displejů, které navedou řidiče na volné místo. Venkovní displej pak bude nově i na Znojemské ulici. „V rámci parkingu pak bude u východu z nákupního centra osazen totem, kde si řidič dokonce své auto bude moc najít,“ dodala ředitelka Cityparku Eva Blažková.