Hned v úvodu dostal slovo krajský radní pro dopravu Jan Hyliš (ČSSD), který vysvětlil, že alternativní dopravní prostředky jako elektromobily zatím nemají v kraji vybudovanou infrastrukturu. „Doprava je v současné době pouze narůstajícím zdrojem znečištění. Snažíme se omezit individuální dopravu a dát větší význam hromadné,“ uvedl a dodal, že další rozvoj alternativních pohonů podporuje.

„Jsem přesvědčen, že stojíme na prahu velkých změn. Pozice kraje Vysočina je velmi významná, ležíme na tranzitních trasách. Můžeme získat velký technologický náskok proti ostatním regionům,“ řekl pak předseda pořádajícího spolku Regio 2020 Aleš Kratina.

Tento řečník pak ještě hovořil o mikromobilitě v okolí Jaderné elektrárny Dukovany, kde se chystá systém půjčování sdílených elektrokol. Regionu se týkal také příspěvek o historii a budoucnosti, tedy parciálních trolejbusech, v krajském městě Vysočiny. „Je to již pátý pokus za posledních 100 let,“ okomentoval chystané natažení trolejí do městské části Bedřichov předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Jiří Antonů. Jiří Pohl ze Siemensu pak mimo jiné hovořil o možnosti využívání elektrických souprav s akumulátorem na železniční trati mezi Havlíčkovým Brodem a Slavonicemi.

Ilustrační foto.
Ji.hlava zve zájemce do virtuálního světa

Další přednášky už byly zaměřené celorepublikově, některé měly i přeshraniční přesah. Jaroslav Kepka z Ministerstva životního prostředí přiblížil současnou situaci, kdy alternativní pohony podporuje několik ministerstev. Obchodní manažer Toyoty Jiří Maláček seznámil přítomné s různými typy hybridních pohonů a za potenciální palivo budoucnosti označil vodík. V tom se shodl s Alešem Douckem z Ústavu jaderného výzkumu Řež. „Mobilita bude i v budoucnosti mixem všech možností,“ uzavřel pak konferenci Jiří Lachout z Benziny.