Kroužek vaření si pro autisty připravilo integrační centrum Sasov, který zřizuje APLA Vysočina. S nápadem uspořádat vaření pro autisty právě v budově střední školy Karolíny Světlé přišla jedna z dobrovolnic. „Tento nápad vznikl v hlavě paní Zahrádkové, která zde pracuje. Dříve k nám do centra chodila jako dobrovolnice a s postiženými chlapci vařila. Na základě dohody ředitelky APLA Vysočina Dagmar Zápotočné a vedení školy vznikla myšlenka, že by vaření mohlo probíhat ve zdejší školní cvičné kuchyni," uvedl sociální pracovník APLA Vysočina Petr Vágner. Právě Petr Vágner radil tuto středu na cvičném vaření uživatelům s autismem, jak správně při vaření postupovat.

Vaření probíhá už dva až tři roky a opakuje se každý měsíc. Kapacita kroužku vaření je však omezená. „Vždycky bereme tři klienty. Všechno jsou to lidé s autismem a chodí nám pomáhat i děvčata z domova mládeže. Naši klienti mají možnost vyzkoušet si vařit v běžném prostředí. To jim pomáhá při začleňování do společnosti," vysvětloval Petr Vágner.

Na středečním vaření byla na jídelníčku pizza, masová směs na bramboráky, polévka kulajda a jako dezert slaný štrúdl. Toto speciální vaření podporuje i firma Bosch Diesel, která přispívá na nákup všech potřebných surovin. Každý autista měl v kuchyni svého pomocníka, avšak většinou vaření zvládali velmi dobře sami bez větší pomoci. „I tato aktivita je v rámci služby sociální rehabilitace, která by měla sloužit k co největšímu osamostatnění. Takže i tady začínáme lehčími jídly a postupně přidáváme na náročnosti," řekl Vágner

POMÁHAJÍ STUDENTI

Pomáhat přišla také Veronika Lázníčková, která studuje na Střední odborné škole sociální Matky Boží v Jihlavě. Práci s postiženými lidmi by se chtěla věnovat i po dokončení studia. „Nejvíce mě na této práci baví, že mohu poznat lidi, kteří na tom nejsou stejně, jako my. Zároveň ještě pomáhám v centru pro rodinu, kde se zapojuji do programu návštěv u seniorů," sdělila studentka.

Vaření s autisty není jedinou aktivitou integračního centra Sasov. APLA Vysočina má totiž zaregistrovány tři sociální služby. „Jedná se o denní stacionář, sociální rehabilitaci a odborný sociální poradenství v rámci sociální rehabilitace. Jak jsem říkal, máme nácvikové aktivity. Klienti se učí vařit, uklízet a nacvičujeme i další pracovní dovednosti. Chodí pracovat do běžného prostředí, jako je například Vodní ráj nebo do restaurací. Pak máme druhou složku trávení volného času, kde vlastně to, co nacvičíme v našem centru, by měli zúročit v běžných podmínkách," dodává závěrem Petr Vágner.

Tomáš Kucej