Svobodní a Realisté, kteří se spojili a kandidují pod názvem Společně pro Jihlavu, totiž chtějí jízdné v MHD zcela zrušit. Město totiž prý ročně doplácí šedesát milionů z daní na provoz a lidé si tak autobusy a trolejbusy platí v podstatě dvakrát. Zrušením jízdného přijde dopravní podnik o 48 milionů.

„Pokud zrušíme jízdenky, revizory, prodejní automaty na jízdenky a administrativu s tím spojenou, tak ušetříme přibližně 15 milionů korun. Zbývá 35 milionů, které se vyplatí v rozpočtu najít,“ vysvětlují Svobodní a Realisté Společně pro Jihlavu na svém facebooku.

„Třeba kapitola Ostatní výdaje je oproti srovnatelným statutárním městům dvojnásobná. Krátit by jistě šlo i v kapitole Činnost místní správy, kde je rozpočtováno 203 milionů korun,“ odpověděl Martin Rumler na dotaz Deníku, kde tyto miliony najít a dodal: „V neposlední řadě chceme provést důkladnou revizi investic, třeba cyklostezka do průmyslové zóny za šedesát milionů zavání velikým plýtváním.“

„Vezmeme tam, kde je nutné ušetřit. Nebudeme podporovat v takové míře profesionální sport ani megalomanské projekty a pokusíme se snížit administrativu magistrátu, kde je neskutečné množství lidí,“ uvedl lídr koalice Pavel Vacek. MHD zdarma by podle něj vyřešila houstnoucí dopravu v Jihlavě, nedostatek parkovacích míst i kvalitu ovzduší v centru města.



Ostatní strany jsou proti. „Zadarmo není nikdy nic, ty peníze se musí někde vzít. Můžeme se bavit, jestli je úředníků na magistrátu hodně nebo málo, ale nerad bych za jejich platy zaplatil jízdné zdarma. Muselo by se jich vyhodit kolem 120, aby se nahradil výpadek 42 milionů. To si snad nikdo soudný nemůže dát do programu,“ nešetřil kritikou lídr ODS Petr Laštovička. „To je jeden z nereálných slibů, který každé politické straně musí zákonitě zlomit vaz,“ dodal.

VEDENÍ MĚSTA I OPOZICE JSOU PROTI

Zajedno je v tomto případě s opozicí i současné vedení města. „MHD zdarma je hezká myšlenka, ale v Jihlavě je z finančního hlediska naprosto nereálná,“ uvedl k problematice lídr Hnutí ANO a současný náměstek Radek Popelka. „Pokud bychom k tomu měli přistoupit, mohli bychom zredukovat zastupitelstvo na jednoho člověka,“ řekl další z náměstků Jaromír Kalina, který je lídrem KDU-ČSL pro volby.



Primátor Rudolf Chloupek (ČSSD) připomněl, že s Jihlavskou kartou je jízdenka ani ne za desetikorunu. „To je jedno z nejnižších jízdných v celé republice,“ podotkl. „Je skupina lidí, které do trolejbusu nedostanete,“ myslí si také současný náměstek pro dopravu a lídr kandidátky ČSSD Vratislav Výborný.

„Peníze na dopravu zdarma se z miliardového rozpočtu města dají sehnat,“ odvětil však Vacek na kritiku. „Za 53 miliomů je to relativně levné řešení. My se tohoto bodu nevzdáme,“ slíbil další kandidát Jan Tesař.

„Nevěřím tomu, že když zavedeme MHD zdarma pro všechny, tak nám přestanou jezdit auta po ulici. Naučme děti a mládež využívat MHD,“ vyzval Patrik Priesol ze Strany zelených. Ti se před letošními komunálním volbami spojili s TOP 09 a Piráty, jejich koalice nese název Žijeme Jihlavou.

„Nepředstavitelný populismus a nebetyčná předvolební hloupost,“ napsal na facebooku k MHD zdarma Miroslav Tomanec kandidující za Fórum Jihlava a přidal hned pět důvodů, proč ne. Mimo jiné podle něj budou v trolejbusech bezdomovci a jízdné nebudou platit ani návštěvníci města.