Plánování VDV je v plném proudu a pro další navazující práce bylo nutné zvolit způsob odbavování již nyní, téměř rok a půl před spuštěním celého systému. Rozhodování probíhalo mezi čipovými kartami a využíváním databáze, kdy se člověk prokazuje takzvaným identifikátorem. To může být platební karta, mobilní telefon s technologií NFC nebo třeba hodinky.

Kraj Vysočina se rozhodl pro modernější způsob, který bude podobný jako v sousedních krajích. S odbavením formou identifikátoru počítá i připravovaný celostátní tarif. „Způsob odbavování multiaplikační kartou nebo jinými kartami je starší a v současné době je opouštěn,“ poznamenal hejtman Jiří Běhounek (ČSSD).

Integrace posílí dopravu ve městech

V souvislosti s integrovanou dopravou se větším městům rýsuje možnost optimalizovat počet spojů v městské hromadné dopravě. Nový systém by měl totiž řešit i návaznost MHD na regionální linky. „Důležité je, aby cestující při přestupování na MHD nemusel znovu platit,“ poukázal hejtman.

Jednání s jednotlivými městy se již chýlí ke zdárnému konci. „Téměř všechna okresní města se už s námi dohodla, pouze v Pelhřimově diskutujeme způsob zajíždění autobusové dopravy VDV do centra města,“ potvrdil Běhounek.

Nový systém by měl být také začleněn do dopravní obslužnosti, kterou objednávají jednotlivé obce na Vysočině. „Doporučíme zastupitelstvu, aby oslovilo všechny obce s tím, že by se podíleli na zajištění VDV sedmdesáti korunami na hlavu a rok. Chtěli bychom smlouvy na delší dobu,“ uvedl hejtman.