Nejvíce řidičům dělá vrásky na čele především opravující se Dé jednička. Přesto se dotčené instituce brání, že dělají, co mohou. „Na Vysočině se teď modernizují tři úseky. Jeden z nich je u Velkého Meziříčí, kde se modernizuje most Vysočina. Teď na podzim by mělo být hotovo a měli bychom tuto část dálnice předávat,“ uvedl za Ředitelství silnic a dálnic Martin Buček.

Naopak opravy dalších dvou úseků potrvají i za rok. „Modernizace mezi Velkým Beranovem a Měřínem začala letos, takže tu budeme předávat až za rok. Rekonstrukce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem sice letos končí, ale po zimě se tam ještě na čas vrátíme kvůli dokončovacím pracím,“ prozradil Buček s tím, že vysočinská část hlavní dopravní tepny mezi Prahou a Brnem bude kompletně opravená na podzim příštího roku.

Jiné stavby si řidiči naopak pochvalují. Například brzy hotové obchvaty Velkého Beranova na Jihlavsku a Nového Veselí na Žďársku. „Čekali jsme na něj hodně dlouho. Intenzivní jednání s krajem jsme vyvinuli před osmi lety. Nakonec se nám podařilo vedení Kraje Vysočina přesvědčit, aby stavbu povolilo a sehnalo na ni evropské peníze,“ řekl před časem starosta Nového Veselí Zdeněk Křivánek.

Po dvouměsíční pauze se vrátili do školních lavic deváťáci. Ilustrační foto
Třídy na Vysočině mizí do karantén. Koronavirus se šíří ve školách i školkách

Ostatně podobné stavby čekají kraj i za rok. „Nejnákladnější bude obchvat Lukavce na Pelhřimovsku. Plánujeme ale i severozápadní obchvat Velké Bíteše na Žďársku a jihovýchodní obchvat Jihlavy. Dokončený pak bude obchvat Salačovy Lhoty na Pelhřimovsku,“ informovala vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Kraje Vysočina Hana Strnadová.

Pokračovat budou i obchvaty, které má pod svými křídly ŘSD, tedy kolem Osové Bítýšky na Žďársku a Havlíčkova Brodu. „U Bítýšky je termín uvedení do provozu ve třetím kvartálu příštího roku, což zatím držíme. Komplikace řešíme jen u Havlíčkova Brodu, protože se tady vyskytly problémy se starou ekologickou zátěží. Tam je datum zprovoznění za dva roky,“ dodal Buček.

Opravují se ale i silnice prvních tříd. „V současné době finišujeme s rekonstrukcí propustků u Štoků na Havlíčkobrodsku. Dále opravujeme třeba povrch vozovky mezi Pohledem a Keřkovem či rozšiřujeme silnici u Simtan rovněž na Havlíčkobrodsku. Poslední dvě zmíněné stavby ale budou pokračovat i v příštím roce,“ komentoval Buček.

Odvodnění silnice

Jiné silnice stihnou silničáři opravit ještě do zimy. „Příští týden bychom měli začít se stavbou opěrné zdi na silnici číslo devatenáct v Hamrech nad Sázavou na Žďársku. Kromě toho nás tam čeká ještě oprava odvodňovacího příkopu a odvodnění silnice, které poškodily přívalové deště,“ sdělil Buček.

Ve stejný den vyjedou i na silnici číslo třiadvacet u Štěměch na Třebíčsku. „Tam nás čeká zhruba kilometr vozovky. Současný povrch odfrézujeme, opravíme odvodnění a položíme novou asfaltobetonovou vrstvu. Do té doby tady bude doprava řízena kyvadlově. Když vše dobře půjde, tipoval bych délku omezení asi na čtrnáct dní,“ nastínil Buček.

Nemocnice Třebíč.
Peníze navíc. Nemocnice na Vysočině chtějí od ministerstva miliony na odměny

Pozadu nezůstává ani kraj, pod který patří silnice druhých tříd. „Do konce října zprovozníme silnice mezi Svatoslaví a Čechtínem na Třebíčsku, mezi Oslavičkou a Rudíkovem na Žďársku, mezi Jaroměřicemi a Hrotovicemi na Třebíčsku nebo třeba mezi Strachujovem a Jimranovem na Žďársku,“ vyjmenovala Strnadová.

Životnost silnic aktuálně výrazně snižuje přetrvávající kůrovcová kalamita. Nezvládají totiž nápor těžkých kamionů se dřevem. „V současnosti stojí údržba krajských silnic 1,4 miliardy korun ročně. Když se zkrátí životnost silnic o dva roky, stoupnou náklady na údržbu přibližně o 150 milionů ročně,“ upozornil Radovan Necid, ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, která má na starosti čtyři a půl tisíce kilometrů vozovek.