Za vratný kelímek zaplatí zákazníci zálohu padesát korun. „Lidé si kelímek v kterékoliv z kaváren půjčí, v jiném podniku zapojeném do projektu ho vrátí a dostanou zpět zálohu,“ představil Jan Havránek ze společnosti, která do krajského města nové modré kelímky dodala.

„Zapojeny jsou kavárny Muzeum, Do patra, Art Coffee, Buková, Paseka a U Vážky,“ vyjmenoval Havránek jihlavské podniky, ve kterých jsou kelímky k dostání. Projekt s názvem Otoč kelímek si klade za cíl snížit množství odpadu, které se vytváří při nákupu kávy s sebou užíváním kelímků na jedno použití.

Modré ekologické kelímky vyrábí firma v Německu. „Jsou ze snadno recyklovatelného materiálu. Ten je odolný a zdravotně nezávadný. Každý náš kelímek dokáže nahradit zhruba přes pět stovek jednorázových,“ uvedl Jan Havránek.



Systém zálohovaných kelímků původem z Olomouce už funguje v Praze, Brně nebo Ostravě, na Vysočině poté kromě Jihlavy i ve Žďáru nad Sázavou a Velké Bíteši.

Péče o životní prostředí je v současnosti mezi kavárnami velkým tématem. „Používáme například bambusová brčka. Z bambusu jsou také vyrobeny termohrnky, které si u nás mohou zákazníci koupit. Když navíc přijdou s vlastní nádobou na pití, dostanou slevu,“ jmenovala Karolína Nováková z kavárny Do patra na Benešově ulici.

„Naše ubrousky jsou z cukrové třtiny a do budoucna bychom se rádi zbavili i obalových plastů,“ nastínila Olga Bednářová, která provozuje Art Coffee ve Věžní ulici. „Některé z nich nám ale nařizuje hygiena,“ povzdechla si. V současnosti také řeší, jak nahradit plastová brčka. „Zkoušeli jsme už několik variant, například brčka z těstoviny, kukuřičného škrobu, papíru nebo slámy. Žádná z nich nás zatím nezaujala,“ dodala Bednářová.



Před startem projektu vratných kelímků v Jihlavě způsobily rozruch zmíněné kavárny Art Coffee a Do patra. Mezi oběma podniky se na sociálních sítích rozhořel spor o to, kdo projekt ve městě zařídil. „Vratné kelímky jsme chystali ještě před tím, než vůbec Art Coffee vzniklo. Nechápu, proč to vydávají za svůj počin,“ řekla Karolína Nováková z kavárny Do patra.

S tím, že by se vratné kelímky do města dostaly díky někomu jinému, však nesouhlasí majitelka Art Coffee. „Stálo nás to dost práce a úsilí. O Jihlavu neměla společnost s kelímky vůbec zájem. Ale díky studii, kterou jsme zpracovali, tady nakonec jsou,“ oponovala.
Vratné kelímky.Zdroj: Deník / Petr Vybíral
„Když můj syn přišel Do patra nabídnout, aby se zapojili do projektu vratných kelímků, byl dost nevybíravě, dokonce vulgárně, odmítnut,“ pokračovala Olga Bednářová. To naopak Karolína Nováková rozporuje. „Jen jsem mu řekla, že už o projektu jednáme a nemáme tedy zájem,“ tvrdí.

Na čem se však provozovatelky obou kaváren, které sídlí jen pár kroků od sebe a od Masarykova náměstí, shodnou, je skutečnost, že by uvítaly oživení centra města. „Město je mrtvé. Je potřeba sem dostat více kaváren, vináren, cukráren a restaurací. Lidé by sem měli začít chodit. Do města by se vrátily i malé obchody a začalo by to tady žít,“ myslí si Olga Bednářová.



Zákazníky malým prodejcům podle Bednářové vzal především City Park. „Teď je to na náměstí začarovaný kruh. Kavárny se neotevřou, protože by neměly klientelu, když lidé nechodí do města. A lidé nechodí do města, protože tam nemají co dělat. To se musí změnit,“ uzavřela majitelka kavárny.