„Cesta směrem od Roštejnského rybníka přes Volevčice do Studnic je poslední delší trasou v bezprostředním okolí města, kde se zachovaly původní lesní pěšiny a polní cesty bez asfaltového povrchu.

Tento úsek je velmi cenný 
z krajinářského a přírodního hlediska," stojí na petici. Ta požadovala vyměnit plánovaný asfaltový či cementobetonový povrch například za kalený štěrk. Návrh však středeční zastupitelstvo Telče shodilo ze stolu, když v poměru patnáct ku čtyřem hlasovalo ve prospěch cementobetonu.

„Je to vhodnější vzhledem ke klimatickým podmínkám Vysočiny a také levnější na údržbu. Štěrkové cesty by se musely upravovat a to by bylo náročné i proto, že kolem plánované stezky mají pole dva zemědělci, a dá se předpokládat, že sem tam po stezce přejedou," uvedl místostarosta Telče Pavel Komín (KDU-ČSL).

Ten také zmínil, že v žádosti o dotaci je, aby cesta byla schůdná bez problémů celoročně, aby ji mohli využívat školáci dojíždějící ze Studnice do Telče do školy. „Budou tudy moci chodit, ale i jezdit bez problémů na kolech," dodal Komín.

Dle jedné z iniciátorek petice Hany Hajnové ale lokalitu převážně využívá určitá skupinka lidí, která by byla nejraději, kdyby lesní cesty zůstaly tak, jak jsou. „Navíc není definováno, jak cyklostezka má být široká. Bojíme se, že tudy budou jezdit auta ze Studnic do Telče. Lidé zákazy vjezdu příliš nerespektují," zmínila Hajnová a dodala, že oceňuje, že zastupitelstvo si vyslechlo důvody, proč petice vznikla. „Přestože nám ale dovolilo námitky představit, mám pocit, že z jeho strany prostě není vůle cokoliv měnit," řekla Hajnová.

Opoziční zastupitel Jiří Pykal (Společně pro Telč – piráti a zelení) podotkl, že 
i mnozí cyklisté a pěší vyhledávají přírodní cesty ve volné krajině. „Asfalt není ideální ani pro pěší. V Telči navíc mají vzniknout dvě další asfaltové cyklostezky, do Krahulčí a z Lipek na Roštejn. Ty budou na rovině, a tedy vhodné pro in-line bruslení. Ta do Studnic po rovině není, i proto jsme doporučovali ji nechat přírodní," komentoval Pykal.

Petiční výbor navrhoval užít kalený štěrk či mlatovou úpravu. Taková stezka by se ale musela občas zarovnat, protože by v ní vznikaly rýhy a hrozila eroze.

IVANA HOLZBAUEROVÁ