Návrh zastupitele Petra Paula (SPD) byl, aby děti od šesti do čtrnácti let a také studenti až do šestadvaceti let zaplatili 120 korun za elektronickou jízdenku, díky které pak budou rok jezdit bezplatně. Důchodci by pak za stejnou částku dostali elektronickou jízdenku s neomezenou platností.

„Stejně se nevyhneme tomu, že se doprava bude muset řešit. Všichni jezdíme auty a situace je nadále neúnosná. Preferujeme MHD,“ řekl ke svému návrhu Paul. Argumentoval tím, že autobusy a trolejbusy jezdí často jen zpola obsazené. S tím však Karel Trojan z odboru dopravy magistrátu nesouhlasil. „Toto tvrzení platí pouze v okrajových částech dne, popřípadě o víkendech. V době dopraveních špiček jsou dopravní prostředky MHD na hraně své kapacity,“ uvedl. Zatímco v jiných městech cestujících v MHD spíše ubývá, v Jihlavě je poslední roky trend opačný.

Dvanáct milionů? Jedno procento rozpočtu

Další opoziční strany měly zájem změnu v jihlavské MHD provést. „Je třeba dětem vštěpovat, že trolejbus není socka. Je to moderní a ekologický dopravní prostředek,“ řekl například Pavel Šlechtický (KSČM). K dispozici měl data od dopravního podniku, podle kterých prý bude jízdné zdarma pro děti od šesti do patnácti let znamenat ztrátu přes 3,3 miliony korun. Změna však postihne více věkových skupin a ekonomický odbor radnice kalkuluje s navýšením výdajů o 12,6 milionů.

Ani to by však nemusel být problém, ostatně náklady na dopravní obslužnost se jen za poslední čtyři roky zvýšily o dvacet milionů. „Dvanáct milionů je jedno procento rozpočtu a přínos je prokazatelně pro padesát tisíc obyvatel. Máme tady spoustu akcí, kde je zaplaceno patnáct, dvacet milionů a přínos je třeba pro tisíc nebo deset tisíc lidí,“ prohlásil opoziční zastupitel za ANO Jiří Pokorný.

Bude jen jeden pokus

Koalice se však k návrhu stavěla rezervovaně. „Musíme řešit návazná opatření. Neumím si představit, že bychom to zavedli a nebyli připraveni na zbytek,“ prohlásila primátorka Jihlavy Karolína Koubová (Fórum Jihlava). „Máme jeden pokus to udělat a potřebujeme připravit školy, místa i autobusy, musíme udělat osvětu,“ vypočítal náměstek pro oblast životního prostředí Vít Zeman (Žijeme Jihlavou - TOP09). „Těch kroků je tam víc, pracujeme na nich a v roce 2020 předložíme řešení,“ ujistil.

„Je třeba MHD podporovat, ale tím, že dáme dopravu zdarma, se efekt nedostaví,“ dodal radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). Jako účinnější vidí bus pruhy nebo expresní spojení k firmám v průmyslové zóně. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Laštovička (ODS) pak jen připomněl, že návrh nebyl diskutován s dopravní komisí města.

Ačkoliv více zastupitelů hlasovalo pro než proti, potřebných 19 hlasů návrh nedostal a tak nebyl schválen.