Problematický most, u kterého roky trvaly soudy týkající se vlastníka, je v havarijní stavu. Oprava není možná a kvůli bezpečnému provozu na dálnici musí být zdemolován.

Místním však vadí, že tam nevznikne nový. „Obyvatelé Řehořova nesahají ani po kotníky srnkám, zajícům a dalším zvířatům, kterým se bez problémů budují přechody. Na nás se stát vykašlal,“ zlobil se loni na podzim předseda osadního výboru v Řehořově Jan Rathouský poté, co dostal dopis oznamující demolici.

O dalším osudu dálničního mostu u Řehořova informoval přímo na místě mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj je konstrukce v takovém stavu, že by mohla celá spadnout.
Most u Řehořova půjde k zemi začátkem roku. Bourání zastaví provoz na dálnici

Lidé si navíc pamatují, že pár let zpátky při opravách dálnice po mostě jezdily těžké vozy, které jeho stav výrazně zhoršily.

Chtějí, aby jim ŘSD nyní postavilo nový most i proto, že se na havarijním stavu toho starého výrazně podepsalo. „Když se opravovala dálnice, jezdily tu osmikolky, náklad dvacet tun, a nikomu to nevadilo. A najednou je v havarijním stavu,“ zmínil jeden ze zamědělců, který nechtěl být jmenován. Na své pole na druhé straně musí traktorem jezdit oklikou, most je pro něj uzavřený.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl zdůraznil, že organizace nabízí pomocnou ruku. „Stále platí nabídka, že ŘSD pomůže Řehořovu nebo kraji s žádostí o přidělení mimořádných prostředků na výstavbu nového přemostění,“ uzavřel Rýdl. Demolice vyjde na jednotky milionů korun, stavba nového mostu obdobných parametrů by byla těžší, a to ŘSD dle Rýdla nemůže zajistit.

V otázce mostu přes dálnici se angažuje také vedení Kamenice, pod kterou Řehořov spadá. „Usilujeme o to, aby byl stržen a nahrazen novým, který vybuduje státní instituce,“ potvrdila již dříve starostka Hana Krejčová.

Most přes dálnici D1 u  Řehořova je ve špatném stavu a do třiceti dní půjde k zemi.
Stát se na nás vykašlal, zlobí se v Řehořově. Most přes dálnici D1 půjde k zemi

Vedení městyse dostalo také nabídku, aby most vybudovalo samo s pomocí dotace, to ale odmítlo. Zatížit Kamenici s ročním rozpočtem šedesát milionů možná i stejně vysokou investicí není podle starostky cesta. „Po pár desítkách let by navíc hrozila stejná situace, ve které jsme dnes, městys by ale most vlastnil a musel se o něj postarat, to nyní nemusí,“ dodala.

Dálniční most u Řehořova:

- byl vybudován koncem sedmdesátých let jako kompenzace za dálnici, která zrušila tři polní cesty

- od roku 1990 se táhly spory o tom, komu vlastně patří

- v pondělí 11. září 2023 se Jan Rathouský dozvěděl, že most půjde do 30 dnů k zemi

- tento termín se nakonec posunul na 23. ledna 2024

- ministerstvo dopravy je ochotné jednat o vybudování lávky, místní ale potřebují most pro traktory

Most, který je ve špatném stavu, musí jít k zemi nejpozději do 25. ledna. Mluvčí ŘSD Jiří Veselý Deníku potvrdil, že demolice má být v druhé polovině ledna. „O přesném termínu a objízdných trasách se bude jednat v průběhu tohoto týdne,“ sdělil v úterý 2. ledna ráno.

Stav mostu pravidelně sleduje Jan Rathouský. Stejně jako další místní o něj nechce přijít, organizuje mimo jiné i petiční akci.
VIDEO: Most na D1 u Řehořova nemá vlastníka a chátrá. Místní za něj ale dýchají

Jisté naopak už je, že most půjde k zemi v nočních hodinách, pravděpodobně o víkendu, kdy je intenzita provozu na dálnici D1 nejnižší. Práce si totiž vyžádají úplnou uzavírku.

„Nejprve v odpoledních hodinách omezíme dopravu do režimu jedna plus jedna a začneme přípravu. K úplnému uzavření dojde mezi sedmou a devátou hodinou večer a okamžitě začnou bourací práce. Hotoví budeme do šesté, osmé ráno, v tu chvíli otevřeme dálnici opět částečně a kolem poledne bude dálnice opět otevřená bez omezení,“ popsal harmonogram prací Rýdl.

Zdroj: Deník/Martin Singr

Most, který byl vybudovaný na konci sedmdesátých let, byl poněkud problematický už delší dobu. Od roku 1990 se táhly spory o tom, komu vlastně patří. To ho nicméně nezachrání před stržením.

„Stav mostu dospěl prokazatelně do stavu, kdy jej nelze opravit a současně jej nelze ani bezpečně dále užívat. S ohledem na špatný stavebně-technický stav mostu a vypočtené nízké hodnoty zatížitelnosti bylo doporučeno provést demolici mostu,“ uvádí ministerstvo dopravy v rozhodnutí o demolici.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Letos to byly fakt bomby, říkají v jihlavské zoo k mláďatům. Podívejte se

Zdroj: Deník/Martin Singr