Ačkoliv sotva skončilo léto, silničáři už musí myslet na zimu. „V současné době máme plné sklady soli, máme připravené skládky inertu a samozřejmě pracujeme na technice,“ uvedl Míka. Na dotaz Deníku upřesnil, že soli je dvaadvacet tisíc tun. V případě inertního materiálu je smluvně zajištěno, že v případě jeho nedostatku bude další dodán i během zimy.

Silnice bude v zimě udržovat více než stovka automobilů. „Je 119 okruhů, máme tedy 119 provozuschopný, nových a zánovních, vozů,“ vypočítal Míka a dodal: „Potom máme ještě pětatřicet vozů v rámci záloh. Pokud by se stala nehoda nebo jiná neočekávatelná událost, tyto vozy mohou bez problémů vyjet.“

KSÚSV letos obdržel nové sypače, jsou to vozy značky Mercedes. „Tato otevřená výběrová řízení dávají šanci všem,“ řekl Míka k vítězné nabídce.

Silničáři pak během zimy nespí. „Máme třísměnný provoz, je to non-stop služba a i v nočních hodinách je to jako na vojně. Kdykoliv se pískne poplach, okamžitě se vyjíždí tam, kde je to potřeba,“ popsal režim ředitel. Krajší a okresní dispečeři spolupracují navzájem i s policisty a hasiči. „I ti mají náhled do našeho systému a vidí přesně, kde jsou sypače. Když potřebují jet k zásahu, zavolají a my jim provedeme údržbu silnice,“ vysvětlil, jak funguje spolupráce.

Veřejnost se na internetu nedozví, kde přesně aktuálně jsou sypače, ale přesto může dostat potřebné informace. „Stačí zavolat na dispečink a zeptat se, v jakém stavu je silnice, kdy tam naposledy projel sypač a jestli je sjízdná,“ poradil Míka. Dodal ale, že v rámci plánu zimní údržby jsou silnice, které se udržují přednostně, jiné se jen pluží a další se neudržují. S tím je potřeba počítat.

Ilustrační snímek
V ukradeném batohu byly věci za 170 tisíc

Na zimu se ale připravují i záchranáři. „Zdravotnické záchranná služba bude na zimu připravena pečlivě jako vždy. Začátkem října nakoupíme zhruba dvě stě kusů nových zimních pneumatik, průběžně kontrolujeme kvalitu nemrznoucí směsi v chladicích systémech a nic víc naše vozy s pohonem všech kol nepotřebují,“ uvedla ředitelka Vladislava Filová. Dodala, že v listopadu se ještě proškolí zejména noví řidiči na polygonu v Jihlavě.

Zatímco záchranáři si při extrémním množství sněhu dávají do vozů lopaty, u hasičů žádná speciální zimní výbava ani není. „Hasiši musí být připraveni celoročně, veškerou výbavu vozí i v létě,“ vysvětlila mluvčí Petra Musilová.

Během deštivého dopoledne byl také oficiálně zahájen a představen projekt Postav si svůj náklaďák. V jeho rámci studenti Střední průmyslové školy v Třebíči postaví funkční nákladní vůz Tatra Phoenix 4x4 pro silničáře. „Ze stovek dílů, které už o prázdninách do Třebíče dovezly dva kamiony, začnou do tří týdnů studenti stavět vůz Tatra,“ podotkla Jana Fialová, radní Kraje Vysočina pro oblast školství. Sama už se těší, až tento vůz potká na silnici při údržbě.

Autobusy jihlavského dopravního podniku. Ilustrační foto.
Velká diskuze kolem jihlavské MHD zdarma: Bude? Zřejmě ne

Může to být už tuto zimu, stavba by deseti studentům měla trvat půl roku. Postavený vůz projde kompletními zkouškami včetně funkčního testu na kopřivnickém polygonu. I toho se studenti zúčastní. „Tento projekt by měl studenty nalákat na technické obory,“ řekl Radek Suk, manažer pro klíčové zákazníky v Tatra Trucks. „Je na vás, abyste vozidlo zprovoznili,“ vzkázal poté směrem k přítomným studentům.