Primátor Petr Ryška vysvětlil, že po zavedení modrých zón z Telečské ulice zmizela zaparkovaná auta a prázdná silnice svádí k rychlejší jízdě. „Měřič rychlosti je psychologický prvek, když řidič vidí, že jede rychleji, tak zpomalí. Alespoň ti slušnější to tak dělají,“ uvedl.
Vedení města očekává, že bude stačit měření rychlosti, není nutné za překročení padesátky hned posílat pokuty. Přesto radnice požádala policii, aby v místě na rychlost dohlížela. Ta nezaznamenala nic zvláštního. „Příjezd do Jihlavy od Pístova je místem, na která se při měření rychlosti zaměřujeme. Co se týče překračování rychlosti jízdy ale mimořádně nevybočuje v porovnání s jinými srovnatelnými komunikacemi,“ uvedla policejní mluvčí Jana Kroutilová.
Že by šlo o mimořádně kritickou silnici si nemyslí ani šéf jihlavských strážníků Stanislav Maštera. „Na druhou stranu zde ojediněle k překročení rychlostního limitu dochází, stejné to ale je na celé řadě jiných komunikací,“ řekl. Kroutilová doplnila, že obecně je dodržování rychlosti problematické na silnicích vzdálenějších od centra, v okrajových částech nebo na dlouhých přehledných úsecích.
Deník v té souvislosti zajímalo, jestli má smysl měřit rychlost i na úsecích, kde řidiči hlídku vidí už z dálky. „To, že například řidič uvidí policisty měřící rychlost, a proto zpomalí, je zcela jistě pozitivní jev, který přispívá bezpečnosti v dopravě. Úkolem policistů je působit také preventivně. Tudíž má smysl kontrolovat rychlost jízdy vozidel i na přehledných komunikacích, kde řidiči policisty vidí a svoji případnou rychlost sníží,“ odpověděla mluvčí.
Podobný radar jako v Telečské ulici je nově také v opravené Lipové ulici, kde by nový povrch mohl svádět k rychlejší jízdě. Celkem jich ve městě mohou řidiči najít šestnáct. Ani jeden z nich ale příliš rychlou jízdu nepokutuje.
Něco jiného pak je úsekové měření. Tam řidiči pokuty dostávají. Kamery hlídají rychlost v Jihlavském tunelu, na Hosově směrem na Pelhřimov a nově bude měření také v Heleníně. Zatím se vše projektuje, instalaci radnice odhaduje na letošní nebo příští rok. „Hlavním důvodem je bezpečnost silničního provozu. Máme dokázáno, že řidiči v tomto úseku velmi často porušují pravidla a není v silách policie tam stát neustále s radarem,“ uzavřel před rokem tehdejší šéf jihlavských strážníků Jan Frenc, když Deník o novince informoval.
Na sociálních sítích se lidé ptají, proč radnice instalovala informační radar a ne retardéry, které by zpomalení aut obstaraly spolehlivěji. „Pokud to zvládne měřič, je to lepší varianta než retardéry,“ odpověděl Ryška. Podle něj není vhodné instalovat příčné prahy tam, kde jezdí hromadná doprava. „Obě opatření mají někde smysl a v tuto chvíli myslíme, že na dlouhých rovných úsecích jsou měřiče vhodnější, ale musí tam být čas od času i kontrola policie,“ zhodnotil Ryška.
Radní Petr Piáček pak doplnil, že retardéry bývají v místech, kde je potřeba auta zpomalit na třicet kilometrů v hodině. „Snažíme se řidiče ukáznit a pokud to nezabere, budeme muset přejít k dalším krokům,“ předeslal. Na hodnocení, jak se radar osvědčil, je však dle radnice po deseti dnech ještě brzy.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mc Donald´s v Aventinu láká na dětské hřiště i drive in